Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@01:40:32 GMT

چرا استفاده از سه پایه در عکاسی اینقدر مهم است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۷۳۱۲

چرا استفاده از سه پایه در عکاسی اینقدر مهم است؟

آفتاب‌‌نیوز :

سه پایه دوربین (Tripod) به‌عنوان یکی از تجهیزات جانبی مهم در عکاسی، به ثابت نگه‌داشتن دوربین و افزایش ایمنی آن کمک زیادی می‌کند و با جلوگیری از لرزش دوربین، باعث ثبت عکس‌هایی زیبا و باکیفیتی می‌شود. این وسایل برای گرفتن عکس‌های HDR در یک موقعیت ثابت با نوردهی مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدل‌های مختلفی از سه پایه از نظر وزن، ارتفاع، جنس، تحمل وزن با قیمت‌های متفاوت در بازار وجود دارد که از یک ستون مرکزی و پایه‌های دارای قابلیت تنظیم ارتفاع تشکیل شده‌اند. عکاسان مبتدی قبل از خرید باید اطلاعات خود را درباره این ابزار جانبی عکاسی افزایش دهند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته‌باشند. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌ها، مزایا و اهمیت استفاده از سه پایه دوربین در عکاسی صحبت کنیم.

سه پایه دوربین از چه قسمت‌هایی تشکیل شده‌است؟

اصلی‌ترین کاربرد سه پایه در عکاسی این است که دوربین را ثابت نگه دارد و عکاس در زمان عکاسی در نوردهی طولانی و سرعت پایین شاتر، عکس‌های واضح‌تری به ثبت برساند. به‌عنوان مثال در عکاسی از ستاره‌ها عدم وجود نور کافی، استفاده از سه پایه دوربین را الزامی می‌کند؛ زیرا حتی کوچکترین لرزش در دوربین وضوح و کیفیت عکس‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. یکی از قسمت‌های مهم سه‌پایه‌های عکاسی سر (Head) آن‌هاست که محل قرار گیری دوربین به حالت ثابت بوده و جابه‌جایی آن برای کادربندی مناسب است؛ خود انواع متنوعی دارد. قسمت بعدی این ابزار، پایه‌ها (Legs) هستند و قسمت‌های هر پایه به‌صورت تلکسوپی در داخل هم فرو می‌روند و از این طریق می‌توان ارتفاع آن‌ها را تنظیم کرد. ستون مرکزی (Center Column) به‌عنوان یکی دیگر از بخش‌های سه پایه عکاسی در قسمت میانی این ابزار قرار دارد و به‌صورت میله‌ای شکل است. در برخی از مدل‌ها ستون مرکزی با سیستم دنده‌ای کار می‌کند؛ و کفی (Feet) قسمتی از پایه‌ها است که با قرار گرفتن روی زمین باعث ثابت‌شدن پایه‌ها می‌شود و دارای قابلیت تعویض است. برخی از سه پایه‌ها دارای اتصالات دیگری نیز هستند که می‌توان با نصب بازو‌های اضافی روی آن‌ها تجهیزاتی مانند چراغ نورپرداری، فلاش و رفلکتور را نیز استفاده کرد. در بعضی مدل‌ها یک تراز شیشه‌ای حباب‌دار برای تنظیم سه پایه عکاسی در سطوح افقی تعبیه شده‌است.

آشنایی با کاربرد‌های مهم سه پایه دوربین در عکاسی

جلوگیری از لرزش دوربین عکاسی و تار‌شدن عکس‌ها
استفاده برای عکاسی در شب
کنترل لرزش دوربین در زمان استفاده از لنز‌های تله فوتو و سوپر زوم
جلوگیری از خستگی عکاس هنگام استفاده از دوربین‌های سنگین DSLR
استفاده در عکاسی پانوراما برای هدایت مسیر دوربین بدون لرزش و افزایش دقت در کادربندی
استفاده در عکاسی ماکرو و کلوزاپ هنگام نزدیک‌شدن به سوژه برای افزایش وضوح عکس‌ها
کمک به تنظیم کادربندی و افزایش دقت در عکاسی از طبیعت و عکاسی تبلیغاتی
مناسب برای عکاسی از سوژه‌های متحرک مانند آبشار‌ها و رودخانه‌ها
افزایش کنترل دوربین و انجام پنینگ در عکاسی ورزشی و اکشن
نگهداری از ابزار‌های جانبی عکاسی مانند رفلکتور و فلاش
قرار دادن دوربین در زاویه مطلوب برای گرفتن عکس‌های باکیفیت
جلوگیری از لرزش دوربین هنگام ضبط تایم لپس و ویدئو

مزایای استفاده از سه پایه دوربین در عکاسی

استفاده از مدل‌های مختلف سه پایه دوربین در عکاسی مزایای زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین مزایا را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

فراهم‌کردن شرایط مناسب برای عکاسی با نوردهی طولانی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سه پایه دوربین این است که شرایط مناسبی برای استفاده از دوربین در نوردهی طولانی با سرعت شاتر آهسته فراهم می‌کند. این ابزار لرزش دوربین را به طور کامل از بین می‌برد و با افزایش ورود نور به دوربین باعث ثبت تصاویری روشن و واضح می‌شود.

کمک به بهتر‌شدن ثبات دوربین

یکی دیگر از مزایای استفاده از سه پایه دوربین در عکاسی کمک به بهتر‌شدن ثبات دوربین است. با قرار دادن دوربین روی سری این تجهیزات عکاسی، از لرزش دوربین جلوگیری می‌شود. برای عکاسی از ستارگان و کهکشان راه شیری دوربین باید به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت قرار بگیرد و این امر بدون وجود سه پایه امکان‌پذیر نیست. این ابزار برای استفاده در شرایط آب‌وهوایی مختلف به ویژه هنگام وزش باد‌های شدید نیز مناسب است و باعث ثبات بهتر دوربین شده و از لرزش آن به دلیل ورزش باد جلوگیری می‌کند.

کمک به ثبت تصاویری باکیفیت و واضح

وقتی دوربین عکاسی یا موبایل در حالتی ثابت و بدون لرزش قرار بگیرد، عکس‌ها با کیفیت بالاتر و به‌صورت کاملا واضح به ثبت می‌رسند و این یک مزیت بسیار مهم برای سه پایه عکاسی و سه پایه موبایل به‌شمار می‌رود. برخی از عکاس‌های آماتور و مبتدی به جای استفاده از این ابزار، عکس‌های خود را با دست به ثبت می‌رسانند و اغلب عکس‌ها تار می‌شوند.

سهولت بیشتر در تنظیم و ترکیب بندی عکس

عکاسان بعد از اینکه دوربین عکاسی را روی سه پایه نصب می‌کنند، با سهولت بیشتری می‌توانند در تنظیم و ترکیب بندی عکس‌های خود تغییرات لازم را ایجاد کنند. دوربینی که در روی سری این تجهیزات قرار گرفته به جهت‌های مختلف راست، چپ، بالا و پایین قابل حرکت است.

کسب نتایج بهتر در عکاسی پرتره از خود

کسانی که می‌خواهند از چهره خود در مقابل دوربین یا موبایل عکس پرتره خوب و باکیفیتی بگیرند، باید دوربین را روی تایمر تنظیم کرده و روی سه پایه دوربین یا سه پایه موبایل قرار دهند. با این مزیت عکسی که از چهره خود عکاس گرفته می‌شود دارای کیفیت و وضوح بسیار بالایی خواهد بود.

امکان ضبط ویدئو‌های حرفه‌ای و باکیفیت

یکی دیگر از مزایای استفاده از سه پایه دوربین، امکان ضبط ویدئو‌های حرفه‌ای و باکیفیت است. فیلم‌هایی که بدون کوچکترین لرزشی ضبط می‌شوند از کیفیت بسیار زیادی برخوردار هستند و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسند.

نکات مهم در زمان خرید آنلاین سه پایه دوربین و سه پایه موبایل

اولین نکته‌ای که برای خرید آنلاین انواع سه پایه دوربین و سه پایه موبایل باید مورد توجه قرار بگیرد، پیدا‌کردن یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مطمئن است. در فروشگاه‌های معتبر اینترنتی، محصولات از تنوع، کیفیت و قیمت بسیار مناسبی برخوردارند. عکس محصولات به همراه قیمت و ویژگی‌ها برای مشتریان سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. مزیت مهمی که در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد این است که مشتری می‌تواند قبل از خرید، نظرات مشتریان قبلی را در مورد کیفیت محصول انتخابی مطالعه کند. در زمان انتخاب حتما به‌استحکام، قیمت و وزن سه پایه مورد نظر خود توجه داشته‌باشید. پایه‌های این وسیله باید توانایی و استحکام لازم برای تحمل وزن دوربین و دیگر تجهیزات عکاسی مانند فلاش و ... را داشته‌باشند. جنس پایه‌ها تاثیر بسیار زیادی در میزان مقاومت و استحکام آن‌ها دارد. قیمت محصولات خارجی باکیفیت معمولا از قیمت نمونه‌های داخلی گران‌تر است. برای اطمینان از کیفیت هر محصولی باید به سراغ برند‌های مطرح و معروفی که قبلا امتحان خود را از لحاظ کیفیت و رعایت استاندارد‌های لازم پس داده‌اند، بروید. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به مشتریان خود مشاوره رایگان نیز ارائه می‌دهند تا با اطلاعاتی جامع و کامل به خرید بپردازند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تبلیغات دوربین عکاسی سه پایه دوربین لرزش دوربین برای عکاسی پایه ها عکس ها مدل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۷۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای کارگاه «آشنایی با عکاسی در فیلم و سینما» گفت: در سینمای ایران حضور در سمت‌های مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که می‌خواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیل روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم؛ به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفه‌های مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه می‌کنم که ابتدا عکاسی را با فیلم‌های کوتاه تجربه کنند تا روابطی را که میان گروه‌های مختلف وجود دارد، یاد بگیرند.

کار در سینما طاقت فرسا است

عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرسا است و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلان‌ها بارها تکرار شود. برخی فکر می‌کنند عکاسی فیلم کار ساده‌ای است. عده‌ای نیز تصور می‌کنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ می‌کنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب می‌کند. در واقع من شیوه ثبت بسیاری از عکس‌ها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور می‌کنم. برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا می‌کنند، آشنایی ندارند و این مساله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را می‌خوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایده‌هایی جدیدی می‌رسید.

شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد

عابدی با بیان این‌که گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قاب‌های او تاثیر گرفته است، افزود: مثلا می توان‌ برای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مساله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جزو وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند.

وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل می‌کند، سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است. بازیگر مقابل دوربین، پارتنر یک عکاس به شمار می‌رود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.

عکاس فیلم «قرمز» در ادامه این نشست گفت: سال‌ها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار می‌کند و چگونه حس خود را به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می دهد. در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد؛ عده ای کاملا حسی و برخی مبتنی بر تکنیک بازی می کنند، برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد.

عابدی با بیان این‌که در گذشته عکاسی با نگاتیو انجام می‌گرفت و به همین دلیل با دشواری‌های بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها می‌پرداختم. به صورت اصولی در همه فیلم‌ها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط می‌توان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یاد گرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است. یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفه‌ای من داشته است.

یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است

عابدی عنوان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط»، شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکس‌های مربوط به آن شخصیت‌ها می‌توانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.

عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است ولی این باور اشتباه است؛ یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برای من ریسک بزرگی به شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک می‌بیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش می‌دهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی بسیار مهم است و به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد.

عکاس فیلم نمایانگر تجربه تهیه کننده

عابدی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن این‌که زمانی که فیلمنامه‌ای را مطالعه می‌کنم، متوجه می‌شوم کدام قسمت‌ها نیاز به عکس دارد.

وی با یاد کردن از اکبر عالمی بیان کرد: عالمی در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او می‌آموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده می‌کردم.

وی با اشاره به اهمیت نگاه تهیه کننده‌ها، بیان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است.

ماندن در سینما اهمیت دارد

وی درباره چگونگی ورود به سینما گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژه‌های مختلفی معرفی کرده‌ام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمی‌توانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژه‌های مختلف این عرصه را تجربه کردم.

عابدی، گفت: این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه با یک موبایل هم می‌توان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی و عکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوان‌ترها چندان دنبال تجربه‌های تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.

وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاه‌های سینمایی دوره‌هایی را برای افرادی برگزار می‌کنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرده‌اند و دوره‌های مختلف آن را گذرانده‌اند. در این کلاس‌ها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزه‌ها و خصوصا عکاسی صحبت می‌کنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا می‌شدند و این مساله برای آن‌ها اهمیت زیادی داشت زیرا عکس‌ها بسیار دیده می‌شدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارایه آن بسیار گسترده‌تر شده است.

خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است

عابدی درباره شاخص‌های یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست، اولین مساله است و نورسنجی نیز باید به درستی انجام بگیرد و این الفبای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعه‌ای از اکت بازیگر، نورپردازی، صحنه آرایی و شکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب می‌شود. ضمن این‌که نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام می‌شود و به همین علت فرآیند عکس‌برداری چندان وقت گیر نیست.

این هنرمند در پایان یادآور شد: بزگترین عنصری که هر عکاس می‌تواند در کار خود به آن متکی باشد، بهره‌گیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکس‌ها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه می‌کنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکس‌هایی را تهیه می‌کردم. متاسفانه امروزه روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام می‌شود و حتی اندازه قاب را تغییر می‌دهند که اتفاقی بسیار غیرحرفه‌ای است.

کد خبر 6093813 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • ترزیچ: با تمام وجود فینال ومبلی را می‌خواهیم
  • ۱۳ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟
  • عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج
  • تقدیر از عکاس خوزستانی‌ در مسابقه عکس روز سنندج
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • ۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق